Tüm Sorularınız İçin

Whatsapp Destek Hattı

PRP

PRP İngilizce adıyla Platelet Rich Plasma yani trombosit bakımından zengin plazma tedavisi, tedavi uygulanacak bireyin kendi kanıyla birtakım işlemler yaparak tedavi edilecek bölgeye enjekte edilmesi yöntemidir. PRP, estetik problemlerinin başında yer alan saç dökülmeleri, cilt yaşlanması gibi pek çok soruna çözüm olmaya başlamıştır. PRP estetik problemlerin yanı sıra zedelenmiş tendon, bağ dokuları, kas dokuları ya da eklemlerin iyileşme sürecini de hızlandırır. Kısaca yavaşlayan hücreyi canlandırarak yenilenmesini sağlar.

PRP Tedavisi Nedir?

PRP tedavi uygulanacak kişinin kendi kanından elde edilen maddenin uygulanma işlemidir. Bu uygulama kişiye enjekte edilerek yapılır. Enjekte edilen bu madde trombositle donatılmış plazmadır. Kanın pıhtılaşmasında rol oynayan plazma trombosit açısından zengin ve başka maddeler de içeren bir kan bileşenidir. Plazma içeriğinde hücre büyümesini destekleyen maddeler de barındırır. Plazmayı insan kanından ayırarak çeşitli işlemlerden geçirip PRP adlı kan bileşeni elde edilir.

Bu kan bileşeninin zarar gören dokulara enjekte edilmesi sağlıklı hücreler oluşumunu destekler. Plateletler kanın pıhtılaşmasını sağlar ve içerdikleri büyüme faktörü sayesinde yara iyileşmesine destek sağlar. PRP, saç dökülmesi, cilt yenilenmesi, ağrı giderilmesi, ve ortopedik problemlerin çözümüne yardımcı olur. Ortalama 2 ila 4 hafta arasında 3-4 seanslık uygulamalar ile doğal bir şekilde yenilenme sağlanır.

Prp Tedavisi Hangi Hastalıklarda Kullanılır?

Platelet adı verilen özel hücreler sayesinde işlev sağlayan PRP tedavisi bir çok yenilenme gerektiren sorunlara çare olmuştur. Günümüzde geç iyileşen yaralar için diyabet hastalarının umudu olmuştur. Aynı zamanda varisten oluşmuş bacak yaralarında, tendon bağlarının zedelenmesinde, diş implantlarından sonra yara iyileşmesinin hız almasını da sağlar.

İleri yaş ve dış etkenlerden etkilenen cilt derisinde de çok iyi gözle görünür sonuçlar verir. Deri elastikiyetinde azalma olur ve deride sarkma görünerek cilt kırışıklığında artış meydana gelir. Bunun sebebi tamamen cilt derisindeki kolajen ve elastin liflerindeki azlık ya da bozukluktur.  Yaşlanmayı geciktirici olarak bilinen antiaging amaçlı kullanımıyla derideki kolajen ve elastin liflerinin miktarını arttırarak onarım sağlar.

Prp Nasıl Uygulanır?

PRP uygulaması bu alandan uzmanlaşmış deneyimli hekimler tarafından steril bir ortamda gerçekleştirilir. Bu uygulama esnasında çeşitli adımlar uygulanarak bu yol izlenir.

İlk olarak enjekte olacak miktarı belirlenen PRP’yi hazırlamak için hastadan bir miktar kan alımı gerçekleştirilir. Kan miktarı doktor tarafından enjekte edilecek bölgeye göre değişiklik gösterir. Örnek vermek gerekirse saç dökülmesi için saç derisine enejkte edileek kan miktarı 20 ml olarak belirlenir.

Daha sonra steril olarak alınan kan, kan tüpü içine aktarılır ve santrifüj cihazına yerleştirilerek santrifüj edilir. Bu işlem sayesinde kan bileşenleri beyaz ve kırmızı kan olarak hızlı bir şekilde ayrılmış olur. Kırmızı kanda işlem için ihtiyacımız olan trombositler yer alır. Santrifüj cihazı bu işi ortalama 15 dk gibi bir sürede yapar. Bunun sonucunda işlem için ihtiyacımız olan trombositler diğer kan bileşenlerinden ayrılmış olur.

Bileşenlerden ayrılmış olan plazma tedavi edilecek bölgeye enejkte edilmek üzere hazırlanır. Hazırlık sonucunda konsantre trombosit içeren plazma elde edilmiş olur. Bazı bölgelere enjeksiyon yapılması için o alanı ultrason gibi görüntüleme yöntemleri kullanarak taramak gerekebilir.

Enjekte edilecek alanı belirledikten sonra elimizde olan PRP belirlenen bölgeye enjekte edilir. Enjeksiyon işlemi, normal kandan kat kat daha fazla oranda trombosit konsantrasyonuna sahiptir.Bu sebepten dolayı PRP’ye hızlıca etki eder ve iyileşmeyi hızlandırır. Kanın alınmasından itibaren enjeksiyon işleminin uygulanmasına kadar geçen süre ortalama yarım saat gibi bir süre eder.

Bu işlemler 2 ila 4 hafta arasında kişiye göre değişebilen 3-4 seansla yine tercihe göre mezoterapi ile kombine şekilde de uygulanabilir. PRP tedavisi komple bittikten sonra yılda 1 ya da 2 kez enjeksiyon işleminin tekrar edilmesi tavsiye edilir.

PRP Kullanım Alanları Nelerdir?

PRP tedavisi birçok problemde oldukça sık tercih edilen yöntemler arasında en başta yer alır. İyileşmeyi hızlandırmak, iltihap azaltmak ve dokuda yenilenme sağlamak amacıyla uygulanır. Deriye parlaklık kazandırmak, saç dökülmesini önlemek, kırışıklıkları yok etmek, yara, çatlak ver deri hasarında yeniden onarım sağlamak, lazer gibi işlemlerden sonra hızlı yapılandırma sağlamak, medikal estetik, aşil tendonu kopukluğu, çeşitli ağrılar gibi konular yer alır.

Saç Dökülmesi

Saçların uzaması ve saç dökülmesini engelleme konusunda tercih edilir. Günlük dökülen saç miktarı 100-150 saç teli normal bir değer olarak sayılır. Bu miktar aşılırsa ortada gerçek bir saç dökülmesi problemi olduğu varsayılır. Bu sorunları gidermek için kafa derisine PRP enjeksiyonları yapılır. Ayrıca halk dilinde erkek tipi kellik olarak bilinen androjenik alopesi tedavisinde de faydalı olduğu araştırmalar doğrultusunda kanıtlanmıştır. Genellikle erkeklerde sıkça görülen genetik sebepli kelleşme durumlarında da olumlu sonuçlar yaratır. Bu enjeksiyon işlemi mezoterapi ile kombine edilerek de kullanılabilir.

Tendon Yaralanmaları

Kasların kemiğe bağlanmasını sağlayan kalın ve sert dokulara tendon adı verilir. Tendon yaralanmaları olduğu zaman genellikle yavaş bir iyileşme sürecine girer. Tenisçi dirseği, ayak bileğinde oluşan aşil tendiniti ya da dizde yer alan patellar tendondaki iltihap gibi kronik tendon sorunlarda da olumlu sonuçlar meydana getirir.

Ameliyat Sonrası Yenilenme

Bazı ortopedik ameliyatlar sonrası yırtık tendon veya tendon bağlarının iyileşimini hızlandırmak için de PRP enjeksiyonları kullanılır. Bu enjeksiyon işlemi sonucunda iyileşimi hızlanır ve normal hayata dönüş kolaylaşır.

Kireçlenme

Kireçlenme olarak bilinen osteoartriti olan hastaların diz, kalça gibi eklemlere de enjeksiyon uygulaması yapılır. Bu konuyla ilgili bazı araştırmalar yapılmıştır. Yapılan bu araştırmalar sonucunda PRP tedavisinin osteoartrit tedavisi için hyaluronik asit enjeksiyonundan daha etkili olduğu kanıtlanmıştır.

Cilt Gençleştirme

İleri yaş ve dış faktörlerin etkisiyle ciltte birtakım değişiklikler meydana gelir. Bu değişiklikleri önlemek ve yavaşlatmak için de PRP enjeksiyonu uygulanır. Bu uygulama sayesinde cilt elastikiyetinde artış meydana gelir. Aynı zamanda kırışıklık azalmalarında olumlu etki yaratır. Ciltte uzun süre kalan yara izlerinden kurtulmak için de enjeksiyon işlemi uygulanır. Cilt gençleştirme işlemi yüz, boyun dekolte, eller ve kollar, bacak içleri gibi çeşitli bölgelere rahatlıkla uygulanabilir. Vücutta meydana gelen çatlaklar konusunda da PRP enjekte edilebilir.

PRP Tedavisinin Yan Etkisi Var Mıdır?

PRP, her uygulamada olduğu gibi cilde uygulandığı için birtakım komplike durumlara yol açma olasılığına sahiptir. Doğrudan vücuttan alınan doğal maddeler içerdiği için alerjik reaksiyon oluşturmaz. Kortizon veya hyaluronik asit gibi maddelerin enjeksiyonunda alerjik reaksiyon oluşturma riski çok daha fazladır. İşlem yapılan çoğu hasta işlem sonrası günlük aktivitelere dönmekte zorluk yaşamaz. Hamile ve emziren kadınlar, kan sulandırıcı ilaç kullananlar ve kullanmak zorunda olanlar, olası kanser hastalığı öyküsü olanlar veya çeşitli kan hastalıklarına sahip kişiler için PRP uygulaması risk taşır.

Tedavi yapıldıktan sonra ilk gün banyo yapılmamalı ve güneşten korunma sağlanmalıdır. Uygulama esnasında veya sonrasında gelişebilecek enfeksiyon kaynaklı riskler oluşur. Bu riskler arasında enfeksiyon, sinir yaralanmaları, enjeksiyon bölgesinde ağrı, şişlik ve morluk oluşumu, kanama, doku hasarı gibi sorunlar yer alır.  Risklerden uzak kalmak ve güvenli bir şekilde işlem sürdürmek için kurumumuzdan hizmet alabilirsiniz.

Op. Dr. Burcu Altınok Parlak

Estetik düşünen hastalar için doktor seçimi çok önemlidir ve bu da karşılıklı yapılacak olan görüşmelerde elde edilecek olan güven duygusuyla tesis edilir. Poliklinik günlerimde yapacağınız ziyaretlerle size yardımcı olmak beni mutlu edecektir.

- Op. Dr. Burcu Altınok Parlak